Zachęcamy do udziału w akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile. 19 kwietnia przypada 81. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim – największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Tego dnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję społeczno-edukacyjną Żonkile. Nasza szkoła po raz piąty postanowiła dołączyć do akcji #Żonkile, upamiętniającej Powstanie w Getcie Warszawskim, organizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN #ŁączyNasPamięć #NieBądźObojętny
Uczniowie branżowej szkoły I stopnia robili żonkile.
Klasa IIa i IIIb
Klasa Ia i Ib
Dlaczego żonkile?
Ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, Marek Edelman, który przeżył likwidację getta, przez lata pielęgnował pamięć o wydarzeniach z 1943 roku. Do końca życia w rocznicę powstania przychodził pod Pomnik Bohaterów Getta, by oddać hołd poległym towarzyszom. Wraz z nim przychodziło coraz więcej ludzi z żółtymi kwiatami.
– Żółty żonkil jest symbolem zbiorowej pamięci. My wszyscy, którzy chcieliśmy pamiętać, zanosiliśmy na Muranów żonkile – powiedziała Paula Sawicka, psycholożka, była nauczycielka akademicka, związana z opozycją demokratyczną. Wspólnie z Markiem Edelmanem napisała książkę „I była miłość w getcie”.
Akcji od początku towarzyszy hasło „Łączy nas pamięć”, które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności, potrzebę dialogu ponad podziałami. Głęboko wierzymy, że pamięć o przeszłości jest jedną z nadrzędnych wartości, które nas jednoczą i nadają nam wspólną tożsamość – niezależnie od światopoglądu czy sympatii politycznych.
Akcja Żonkile w szkołach 2024 – zobacz
Dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych!
Zachęcamy do wyświetlenia animacji „Zdążyć przed Panem Bogiem”.
Narracja w filmie opartym na motywach książki „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall toczy się w trzech płaszczyznach czasowych – w okresie II wojny światowej, gdzie poznamy losy młodego Edelmana: gońca szpitalnego, członka komendy ŻOB, ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim; w latach 60. XX wieku, kiedy to rozwija się jego kariera lekarska w Łodzi, i wreszcie w latach 70. XX wieku – w czasie rozmów pomiędzy bohaterem a Hanną Krall opisanych w reportażu. Poszukiwanie odpowiedzi na najważniejsze pytania stawiane nam zarówno przez Reporterkę, jak i samego Edelmana będzie osią przewodnią spajającą poszczególne wątki opowieści. Podobnie jak czerwona nić…
Film animowany trwa ok. 18 minut, towarzyszyć mu będą scenariusz zajęć i karta pracy.
- Realizacja filmu: Hi-Story,
- Scenariusz: Agnieszka Matan,
- Produkcja: Muzeum POLIN.
Osoby pracujące z tą grupą wiekową będą mogły również wykorzystać do pracy z młodzieżą film „Muranów – Dzielnica Północna”, stworzony na potrzeby akcji w ubiegłych latach. Materiał utrzymany jest w stylistyce youtuberskiej i towarzyszą mu scenariusz lekcji i karta pracy.
Dla licealistów i licealistek udostępniamy również napisany na potrzeby akcji w 2022 roku reportaż Anny Bikont. Tekst przybliża postać Ireny Sendlerowej i jej relacji z Adamem Celnikierem, młodym żydowskim prawnikiem, który w czasie okupacji znalazł się za murami warszawskiego getta. Reportaż uzupełniają scenariusz lekcji i karta pracy, które można wykorzystać w ramach zajęć z uczennicami i uczniami.
- Pobierz tekst Anny Bikont „Miłość w getcie. Irena Sendler i Adam Celnikier” >>
- Pobierz scenariusz lekcji i karty pracy dla szkół ponadpodstawowych >>
Powstanie w getcie warszawskim. Informacje historyczne – zobacz
Zachęcamy Was do wykonania własnych papierowych żonkili. Poniżej znajduje się link do szablonu żonkila i film z instrukcją:
Szablon żonkila
Uproszczony szablon żonkila – pobierz
Instrukcja – zobacz
„We mnie żyje pamięć tych, którzy zginęli” – premiera filmu w ramach akcji Żonkile – zobacz
Zalecenia i wskazówki dotyczące edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady – zobacz
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN – Facebook
Akcja Żonkile 2024: program obchodów – zobacz
Źródło: https://polin.pl/pl