Projekt „Mój start w życie zawodowe IV” dla szkół zawodowych powiatu sępoleńskiego
Powiat sępoleński od sierpnia 2014 r. rozpoczął realizację projektu „Mój start w życie zawodowe IV” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działaniami projektu objętych zostanie 478 uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sypniewie, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Więcborku oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sępólnie. Cel główny projektu Poprawa jakości, efektywności i atrakcyjności kształcenia zawodowego w powiecie sępoleńskim poprzez współpracę z pracodawcami i wdrożenie programów rozwojowych w 3 zespołach szkół prowadzących kształcenie zawodowe w terminie od 01.08.2014 do 30.09.2015.
Cele szczegółowe projektu
1. Wzrost jakości kształcenia w 4 szkołach zawodowych poprzez dostosowanie oferty kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy w terminie od 11.2014 do 05.2015.
2. Zwiększenie zaangażowania pracodawców w proces kształcenia zawodowego poprzez współpracę 3 szkół zawodowych z pracodawcami oraz podniesienie standardów wyposażenia pracowni szkolnych w terminie od 08.2014 do 09.2015.
3. Przygotowanie 160 uczniów do wejścia na rynek pracy poprzez organizację zajęć z zakresu przedsiębiorczości, umiejętności interpersonalnych, kompetencji zawodowych oraz poprzez doradztwo zawodowe w terminie od 10.2014 do 06.2015.
4. Podniesienie efektywności kształcenia w 3 zespołach szkół prowadzących kształcenie zawodowe poprzez organizację zajęć dodatkowych z przedmiotów egzaminacyjnych, maturalnych, ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych w terminie od 10.2014 do 06.2015.
5. Wzmocnienie opieki pedagogiczno-psychologicznej nad 60 uczniami zagrożonymi przedwczesnym wypadnięciem z systemu szkolnictwa w terminie od 10.2014 do 06.2015.
Zadania Projektu
1. Dostosowanie oferty kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy: – wprowadzenie nowego kierunku kształcenia, – modyfikacja 3 programów nauczania we współpracy z pracodawcami.
2. Współpraca z pracodawcami i wyposażenie pracowni nauki zawodu/warsztatów/sal przedmiotów zawodowych: – współpraca z przedsiębiorcami w zakresie dostosowania 3 programów kształcenia praktycznego do potrzeb lokalnego rynku pracy, – realizacja staży zawodowych przez 78 uczniów, – kompleksowe wyposażenie 5 pracowni nauki zawodu w sprzęt techniczny.
3. Zajęcia przygotowujące do wejścia na rynek pracy: – zajęcia edukacyjne z zakresu przedsiębiorczości, – indywidualne doradztwo zawodowe, – zajęcia z zakresu umiejętności interpersonalnych, – zajęcia specjalistyczne: barmańskie, z obsługi kas fiskalnych, z obsługi wózków jezdniowych, nauki jazdy samochodem, zajęcia warsztatowe w pracowni szkolnej.
4. Organizacja zajęć dodatkowych z przedmiotów egzaminacyjnych/ maturalnych/ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych.
5. Opieka pedagogiczno-psychologiczna.
Uczniowie otrzymają dodatkowe wsparcie w postaci podręczników, transportu po zajęciach oraz drobnego posiłku.
INFORMACJE O PROJEKCIE „MÓJ STRAT W ŻYCIE ZAWODOWE III” rok szkolny 2013/2014
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sępólnie Kraj. przystąpił do realizacji projektu „Mój start w życie zawodowe III” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działaniami projektu objęto uczniów z trzech szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sępólnie Kraj.: Technikum Mechanicznego, Technikum Drogownictwa oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej.
Na zajęcia w ramach projektu zrekrutowano 99 uczniów do 16 grup na 124 miejsca zajęć pozalekcyjnych. Do tego dodatkowo dołączy 8 uczniów Technikum Mechanicznego na staże u sępoleńskich pracodawców.
Większość zajęć w ZSP w Sępólnie Kraj. rozpoczęła się w miesiącu październiku. Zajęcia indywidualnego doradztwa zawodowego i kurs operatora wózków widłowych rozpoczęły się w miesiącu grudniu 2013 r., a kurs prawa jazdy rozpoczął się w lutym. Staże u pracodawców odbędą się w miesiącach wakacyjnych 2014 r. a rekrutacja na nie w miesiącu kwietniu.
W ramach projektu: Mój start w życie zawodowe III” odbywają się:
*kursy maturalne:
– z języka polskiego
– z matematyki
*Zajęcia przygotowujące do egzaminu zawodowego:
– w zawodzie sprzedawca dla ZSZ
– w zawodzie technik mechanik
– w zawodzie technik drogownictwa
*zajęcia rozwijające z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, ICT i przedmiotów zawodowych:
– z matematyki
– z konstrukcji maszyn
* zajęcia wyrównujące z różnych przedmiotów w 5 grupach:
– z języka polskiego (ZSZ)
– z języka niemieckiego (TM/TD)
– z języka angielskiego (TM/TD)
– z języka rosyjskiego (ZSZ)
– z języka angielskiego (ZSZ)
*wsparcie psychologiczne dla młodzieży (zakończone w miesiącu grudniu)
*zajęcia indywidualnego doradztwa zawodowego
*zajęcia specjalistyczne- dla kierowców wózków jezdniowych
*zajęcia specjalistyczne – prawo jazdy
Część uczestników zajęć pozalekcyjnych korzysta z dwóch form wsparcia. Z wywiadu z uczniami – uczestnikami projektu oraz prowadzącymi zajęcia wynika, że uczniowie wykazują postępy w nauce i chętnie uczestniczą w zajęciach. Rodzice wyrazili zadowolenie zwłaszcza z zajęć przygotowujących do matury i egzaminu zawodowego. Zarówno rodzice, jak i uczniowie często mówią o trudnościach na lokalnym rynku pracy i o możliwościach, które daje udział w projekcie (prawo jazdy, szkolenie na wózki jezdniowe).
W ramach projektu odbywają się rozmowy kierowane dotyczące równości płci, poglądów na tradycyjne role kobiet i mężczyzn, a także przełamywania stereotypów w tym zakresie. Wyposażono bibliotekę szkolną w wiele pozycji związanych z tym aspektem.
Zajęcia odbywają się zgodnie z przyjętymi i zatwierdzonymi przez dyrektora szkoły harmonogramami. Większość zajęć odbywa się w godzinach popołudniowych, po zajęciach lekcyjnych od godziny 13:40 do 16:50 i obejmuj zakres 2 godzin lekcyjnych (z wyjątkiem kursu wózków widłowych -5 godz.). Zajęcia przygotowujące do egzaminu w zawodzie technik drogownictwa przeprowadzane są we środy i piątki w godzinach 8:00 – 8:45. Wszystkie zajęcia odbywają się w ZSP na ul. Przemysłowej 15.
Uczestnicy projektu „Mój start w życie zawodowe III” w ZSP w Sępólnie Kraj. otrzymują drobny posiłek. W ramach projektu prowadzone jest też odwożenie młodzieży.
Aby dostosować programy praktyk do potrzeb lokalnego rynku pracy zorganizowano spotkania z przedsiębiorcami. Efektem spotkań będzie modyfikacja programu praktyk w zawodzie ślusarz i mechanik pojazdów samochodowych.
INFORMACJE O PROJEKCIE „MÓJ STRAT W ŻYCIE ZAWODOWE II” rok szkolny 2011/2012
Od października 2011 roku w szkole odbywają się zajęcia pozalekcyjne realizowane w ramach projektu „Mój start w życie zawodowe II” współfinansowanego przez UE i Powiat Sępoleński. W ramach projektu uczniowie i nauczyciele biorą udział w następujących zajęciach:
- Kurs maturalny z języka polskiego
- Kurs maturalny z języka niemieckiego
- Zajęcia przygotowujące do egzaminu zawodowego w zawodzie sprzedawca
- Zajęcia przygotowujące do egzaminu zawodowego w zawodzie technik mechanik
- Zajęcia przygotowujące do egzaminu zawodowego w zawodzie – 2 grupy
- Zajęcia rozwijające „Samozatrudnienie sposobem na życie”
- Zajęcia rozwijające z inżynierii komunikacyjnej
- Zajęcia rozwijające z budownictwa ogólnego z miernictwem
- Zajęcia rozwijające z technologii i konstrukcji maszyn i urządzeń
- Zajęcia rozwijające z maszynoznawstwa
- Zajęcia rozwijające – sportowo-rekreacyjne
- Zajęcia wyrównujące z historii
- Zajęcia wyrównujące z języka polskiego – 2 grupy
- Zajęcia wyrównujące z budownictwa ogólnego z miernictwem
- Zajęcia wyrównujące z języka angielskiego
- Zajęcia wsparcia psychologicznego – 2 grupy
- Zajęcia indywidualnego doradztwa zawodowego dla 13 osób
- Zajęcia w pracowni informatycznej udostępnianej uczniom realizację zadań e-learningowych
- Szkolenie dla nauczycieli z IT
INFORMACJE O PROJEKCIE „MÓJ START W ŻYCIE ZAWODOWE” rok szkolny 2010/2011
Powiat Sępoleński realizuje projekt pt. Mój start w życie zawodowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działaniami projektu objętych zostanie 658 uczniów i 30 nauczycieli: Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sypniewie, Zespołu Szkół -Centrum Edukacyjne w Więcborku oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sępólnie.
Celem ogólnym projektu jest stworzenie warunków dla lepszego rozwoju i wyrównania szans edukacyjnych w stosunku do rówieśników z większych miast, u uczniów szkół objętych projektem, poprzez objęcie ich kompleksowymi działaniami w ramach projektu.
Cele szczegółowe:
Cel 1: rozwój wiedzy i umiejętności uczniów z przedmiotów „egzaminacyjnych” głównie w zakresie kompetencji kluczowych i przedmiotów zawodowych
Cel 2: wyrównanie (do wymagań programowych) poziomu wiedzy uczniów z zaległościami i opóźnieniami
Cel 3: zwiększenie motywacji do nauki i aspiracji edukacyjnych uczniów
Cel 4: poprawa średnich wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach objętych projektem
Cel 5: poprawa jakości i atrakcyjności nauczania w szkołach poprzez trwałe wprowadzenie e-learningu i multimediów do procesu dydaktycznego
Projekt jest realizowany w okresie wrzesień 2010-lipiec 2011 r.
Działania objęte projektem:
1.Kursy maturalne i zajęcia przygotowujące do egz. zawodowego,
2.Zajęcia rozwijające z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, ICT i przedmiotów zawodowych,
3. Zajęcia wyrównujące z różnych przedmiotów,
4.Zajęcia wsparcia psychologicznego,
5.Szkolne ośrodki kariery: zajęcia doradztwa zawodowego,
6.Zajęcia praktyczne realizowane w zawodach „Kucharz malej gastronomii” oraz „Mechanik”
7. Zajęcia z języków obcych zakończone egzaminem zewnętrznym,
8. Szkolenia zawodowe- kursy: operatora wózków widłowych, operatora suwnic i żurawi oraz kurs spawacza ,
9. Praktyki zawodowe,
10. Szkolenia z zakresu obsługi komputera i posługiwania się e-learningiem i multimediami w procesie dydaktycznym dla nauczycieli,
11. Zakup multimedialnych środków dydaktycznych oraz licencji na użytkowanie platformy e- learningowej oraz gotowych e-treści edukacyjnych z języków obcych i ICT.
Produkty projektu:
1)wsparcie dla 658 uczniów z 3 placówek (w tym 1 wiejskiej).
2)wdrożenie 360 BO zajęć rozwijających do pracy z e-learningiem, zrealizują 3000 h indywidualnej e-pracy
3)realizacja 6520 h zajęć dla 95 grup uczniów, oraz 90 h dla 3 grup nauczycieli, w tym:
– 460 h zajęć przygotowujących do egzaminów (230 os)
-1440 h zajęć językowych (120 os)
-1440 h zajęć rozwijających (240 os)
-1020 h zajęć wyrównujących (85 os)
-180 h wsparcia psychologicznego (120 os)
-450 h indywidualnych konsultacji dla uczestników SzoK (90 os)
-390 h kursów zawodowych (30 os)
-240 h warsztatów w pracowniach szkolnych (16 os)
4)objęcie praktykami 54 osób
5)wdrożenie e-platformy i multimedialnych środków dydaktycznych.
Rezultaty twarde projektu:
1)ukończenie projektu (zdanie wewnętrznych egzaminów końcowych) przez uczestników,
2)zaliczenie zewnętrznych egzaminów w zakresie języków obcych,
3)zaliczenie egzaminów spawacza i operatora,
4)przygotowanie IPD przez uczestników zajęć doradztwa zawodowego
Rezultaty miękkie projektu:
a) wzrost kompetencji, wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie przedmiotów z zakresu kompetencji kluczowych i zawodowych,
b) wzrost wiedzy i umiejętności związanych z egzaminem maturalnym i zawodowymi,
c) wyrównanie braków w wiedzy z wybranych przedmiotów przez uczestników
d) poprawa aspiracji edukacyjnych, samooceny i motywacji do nauki,
e) poprawa efektywności (jakości) i atrakcyjności nauczania dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i przeszkoleniu nauczycieli,
Wartością dodaną będzie poprawa kontaktu rodziców ze szkołami oraz zwiększenie zainteresowania rodziców wynikami w nauce, dzięki okresowym spotkaniom z rodzicami (w tym indywidualnym zaleceniom odnośnie pracy w domach), co powinno przełożyć się na poprawę wyników nauczania dzięki skumulowanym efektom pracy ucznia w szkole i w domu.
Budżet projektu wynosi 926 767,66 zł , z tego:
– 787 752,50 zł wynosi kwota dofinansowania z EFS,
– 139 015,16 zł wynosi kwota wkładu własnego Powiatu Sępoleńskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego